Sokkeldirektoratet

FAQ

alkekonger.jpg

Foto: Jan Stenløkk

Her finner du de vanligste spørsmålene og svarene om meldesystemet.

  • Hvorfor får jeg ikke logget inn?
    Er selskapet ditt registrert i Altinn? Alle selskap som har en utvinningstillatelse eller en undersøkelsestillatelse vil være registrert i Altinn/ID-porten som tillatte brukere av løsningen. Dersom selskapet ikke har eller har hatt en eller flere registrerte tillatelser de siste to årene, finnes de ikke i listen.
  • Har du fått en rolle tilknyttet din organisasjon?
    Ta kontakt med den i selskapet som administrerer tilgang til Altinn for å sjekke om du er registrert med rollen «Innmelder meldesystem».

  • Hvorfor er ikke flere felt ferdigutfylt basert på innmeldte opplysninger?
    Det er viktig å ta stilling til hva som skal stå i feltene. For eksempel på den «rette» fiskerikyndige velges i hver ukemelding, slik at vi kan registrere korrekt antall dager vedkommende er på jobb.

  • Hvorfor kan jeg ikke lenger sende melding om flere endringer samtidig?
    Fordi vi nå har kategorisert de ulike typene endringer, slik at ulike regler gjelder. Dette har vi gjort for å sikre god systemoppfølging av de endringene som krever saksbehandling fra myndighetene.

  • Hvorfor kan ikke pdf-ene gjøres tilgjengelig i løsningen, slik at jeg kan hente ut de jeg ønsker selv, og unngå masse epost?
    Vi vurderer dette for senere versjoner.

  • Hvorfor er Altinn valgt som løsning for pålogging?
    Altinn er «veien inn» til myndighetenes tjenester, så for alle nye prosjekter er vi pålagt å bruke denne inngangsporten for sikker identifisering.

Oppdatert: 21.12.2023

Fant du det du lette etter?

Ikke skriv inn personopplysninger her.

Vi svarer ikke på henvendelser fra dette skjemaet. Tilbakemeldinger gitt her brukes kun til forbedring av nettstedet.

Ikke skriv inn personopplysninger her.

Vi svarer ikke på henvendelser fra dette skjemaet. Tilbakemeldinger gitt her brukes kun til forbedring av nettstedet.