Sokkeldirektoratet

Grunnlag for økt gasstransport fra Barentshavet sør

Rapport-gasstransport-overrekkelse-3.jpg

Olje- og energiminster Sylvi Listhaug fikk i dag rapporten om gasstransport fra administrerende direktør i Gassco, Frode Leversund (t.v.). Kjell Agnar Dragvik, direktør for analyser og rammer i Oljedirektoratet, deltok også på overrekkelsen.

13.01.2020 Gassco la i dag fram en ny rapport om transport av gass fra Barentshavet sør. Rapporten viser at det kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke transportkapasiteten for gass. Dermed kan verdiskapingen i Barentshavet øke ytterligere.

Verdiskaping nå og fremover

Rapporten, «Vurdering av gasstransportalternativer i Barentshavet sør» (pdf), ble overrakt olje- og energiminister Sylvi Listhaug mandag. Oljedirektoratet har bidratt i utarbeidelse av rapporten. Formålet har vært å utarbeide et bredt og oppdatert faktagrunnlag for å vurdere mulighetene for økt verdiskaping knyttet til økt transportkapasitet for gass fra Barentshavet sør.

De to viktigste observasjonene i studien er:

  1. Økt eksportkapasitet for gass legger til rette for økt verdiskaping fra felt og funn hvor ressursene allerede er påvist.

  2. Investering i ny kapasitet for gasstransport kan legge til rette for økt verdiskaping fra både påviste og uoppdagede ressurser.

Rapporten gir et bredt faktagrunnlag og foreslår fellesløsninger, som kan bidra til å videreutvikle naturressursene i Barentshavet-regionen. Barentshavet har i dag kun gasseksport via Snøhvit sitt LNG-anlegg på Melkøya. Dagens kapasitet på Melkøya LNG-anlegg vil være fullt utnyttet helt til 2050 basert på volum fra felt i drift og fra funn under utvikling.

Mer gjenværende gass

Oljedirektoratet har bistått Gassco i vurderingene av ressursgrunnlaget for felt og funn, samt med anslag for uoppdagede ressurser. Disse viser at det kan være behov for ny transportkapasitet før 2050.

– Økt transportkapasitet kan vise seg å være viktig for å realisere verdien av den gassen som allerede er funnet. Vi anslår at det er store gjenværende gassressurser i Barentshavet sør, og ny infrastruktur kan bidra til en sterkere driv til å styrke incentivene for leting. Vi støtter derfor anbefalingen om å ta arbeidet videre og modne prosjekter for økt gasstransportkapasitet, sier oljedirektør Ingrid Sølvberg i Oljedirektoratet.

I motsetning til tidligere studier viser analysene i rapporten at det er flere alternativer for gasstransport som også kan være lønnsomme – basert på kun påviste ressurser. Inkluderer man uoppdagede ressurser, vil også større løsninger kunne bli lønnsomme. Rapporten viser også at enklere løsninger for gasstransport og teknologiutvikling vil bidra til å redusere utbyggings- og driftskostnader.

– En tidlig kapasitetsøkning vil legge til rette for raskere utvikling av påviste gassressurser, og samtidig tilrettelegge for mer optimal produksjon av olje med assosiert gass, sier Kjell Agnar Dragvik, direktør for analyser og rammer i Oljedirektoratet.

Samordning avgjørende

Dragvik presiserer at fortsatt samordning mellom aktørene er avgjørende for å finne kostnadseffektive løsninger, både når det gjelder feltutbygginger og transportløsninger. Dette vil også kunne redusere investeringsbehovet for gassen, og bidra til videre verdiskaping i Barentshavet. Lave kostnader og ledig transportkapasitet vil medføre at selskapene leter, påviser og bygger ut gassressursene i området.

Frode Leversund, administrerende direktør i Gassco, peker også på hvor viktig det er å samhandle:

– Det kan være store verdier i å utvikle gassressursene fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Utvikling av ny gassinfrastruktur i Barentshavet krever samhandling på tvers av utvinningstillatelser og det er derfor viktig å videreføre det utstrakte samarbeidet mellom aktørene i Barentshavet. Analysene i rapporten gir et grundig og oppdatert faktagrunnlag for videre arbeid i regionen, sier Frode Leversund, administrerende direktør i Gassco.

Oljedirektoratets oppgave er å bidra til størst mulige verdier for samfunnet fra olje- og gassnæringen gjennom en effektiv og forsvarlig ressursforvaltning. Dette innebærer blant annet å bistå Gassco med å utvikle gode og langsiktige løsninger for gassinfrastruktur.

Les rapporten: «Vurdering av gasstransportalternativer i Barentshavet sør» (pdf)

Gasscos pressemelding (åpner i nytt vindu)

Rapport-overrekkelse-ved-bordet.jpgKjell Agnar Dragvik (t.v.), presse og andre til stede da rapporten ble overrakt Olje- og energiminister Sylvi Listhaug.

Kontakt
Bjørn Rasen

Tlf: +47 51 87 60 00

Oppdatert: 13.01.2020

Siste nyheter

Tørr brønn i Nordsjøen (34/6-9 S)
11.11.2025 Equinor og partnerne har boret en tørr brønn i Snorre-området i Nordsjøen.
Tørr brønn i Nordsjøen (30/11-16 S)
07.11.2025 Aker BP og partnerne har boret en tørr brønn i Yggdrasil-området i Nordsjøen.
Boreløyve for brønnbane 7220/7-5
07.11.2025 Sokkeldirektoratet har gitt Equinor Energy AS boreløyve for brønnbane 7220/7-5 i utvinningsløyve 532.
Ny veileder for statusrapporter – CO2-lagring
31.10.2025 Sokkeldirektoratet har utarbeidet en veileder som angir hvordan krav i Forskrift om dokumentasjon ved lagring av CO2 på sokkelen § 26 kan oppfylles.
Ny rapport om kraft fra land
29.10.2025 Kraft fra land som erstatning for gassturbiner har vært det viktigste tiltaket for å redusere utslippene av klimagasser offshore.
Boreløyve for brønnbane 7018/5-2
29.10.2025 Sokkeldirektoratet har gitt Equinor Energy AS boreløyve for brønnbane 7018/5-2 i utvinningsløyve 1236.
Boreløyve for brønnbane 25/8-C-23 D
24.10.2025 Sokkeldirektoratet har gitt Vår Energi ASA boreløyve for brønnbane 25/8-C-23 D i utvinningsløyve 027.
Produksjonstal september 2025
21.10.2025 Førebels produksjonstal i september 2025 viser ein gjennomsnittleg dagsproduksjon på 1 991 000 fat olje, NGL og kondensat.
Boreløyve for brønnbane 35/8-8 S
02.10.2025 Sokkeldirektoratet har gitt Harbour Energy Norge AS boreløyve for brønnbane 35/8-8 S i utvinningsløyve 248 LS og 248 B.
Høring – forslag til endringer i to forskrifter
01.10.2025 Sokkeldirektoratet legger frem forslag til endringer i ressursforskriften og i forskrift om dokumentasjon ved lagring av CO₂ på sokkelen til offentlig høring.